slider2 slider3 slider4 slider5 slider6 slider7

icon map   Mapa webu

MMN, a.s.
nemocnice Semily
Adresa: 3. května 421
513 31 Semily
Česká Republika
emailbutton Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Telefon: +420 481 661 111
Fax: +420 481 625 082

Pohybová aktivita

Pohyb je nedílnou součástí zdravého životního stylu a také pomocníkem při snaze redukovat nežádoucí kilogramy či udržování tělesné hmotnosti. Někdy bývá problém s volbou vhodné pohybové aktivity, a to zejména u lidí, kteří mají nadváhu nebo jsou obézní a pohyb chtějí zařadit právě v rámci snahy o zhubnutí. Každé tělo je vysoce individuální a při výběru pohybové aktivity je nutné respektovat osobní pohybové dispozice a zdravotní stav. Pro lidi s nadváhou je potřeba volit takové aktivity, které nadmíru nezatěžují pohybový aparát – zejména nosné klouby, oběhovou a dýchací soustavu.
Mezi vhodné pohybové aktivity lidí s kily navíc se řadí:

  • plavání a aquaaerobik ( cvičení ve vodě ) ve vyhřátém bazénu zapojující celé svalové skupiny bez zatížení páteře a nosných kloubů dolních končetin, které současně zlepšuje dechovou kapacitu. Je vhodné dbát na teplotu vody, neboť pobyt ve studené vodě může mít i negativní účinky. Organismus se brání dlouhému pobytu ve studené vodě ukládáním podkožního tuku (termoizolace)
  • turistika, pro většinu obézních je vhodná chůze ve svižném tempu ( s výjimkou těch, kteří mají postižení nosných kloubů)
  • běh na lyžích zaměstnávající svalstvo trupu a rukou, který taktéž nezatěžuje klouby jako normální běh
  • jízda na kole, případně rotopedu - nepřetěžuje klouby
  • cvičení s hudbou, lze cvičit i v kolektivu pod odborným vedením cvičitelky, což je často přínosné, jelikož tito lidé sami nejsou schopni dosáhnout optimální intenzity. Je nutné vybrat si vhodnou intenzitu s ohledem na kondici ( nejlépe cvičení pro obézní nebo speciální rehabilitační cvičení ). Je možné i zařazení nejrůznějších pomůcek (míče, tyče, posilovací gumy, lehké činky, ...). Klasický aerobik ve fitcentrech je většinou vyšší intenzity a obsahuje velké množství poskoků, které jsou pro obézní cvičence nevhodné!!
  • je dobré zařadit vedle aerobní aktivity také posilovací cvičení k formování postavy, které stimuluje zmnožení aktivní svalové hmoty – Pilates.....
  • cvičení doma s použitím videokazet či DVD je vhodné např. pro osoby s nízkým sebevědomím, kterým stud brání sportovat na veřejnosti.
  • míčové hry jsou vhodné až po částečné redukci váhy a po zlepšení svalové koordinace - jinak hrozí možnost poranění

Před každým tréninkem, ať už posilovacím nebo aerobním je důležité zahřátí a protažení těla. Nesmí se zapomínat na strečink po každé cvičební jednotce, který zabraňuje zkracování jednotlivých svalů a současně snižuje riziko bolesti svalů.

Jak často?
Ideální by bylo cvičit dvakrát denně, ráno a večer, šest dní v týdnu, jeden den nechat na relaxaci a regeneraci. Pravděpodobnější je, že se dostanete k intenzivnějšímu pohybu obden, tedy 3 x týdně.

Jak intenzivně?
Výpočet pro optimální tepovou frekvenci pro spalování tuků: od čísla 220 odečtěte svůj věk a z výsledné hodnoty vypočítejte 60-70 %.
V tomto pásmu by se měl pohybovat váš tep, pokud nechcete zlepšovat své sportovní výkony, ale shazovat kila. U obézních lze tyto hodnoty ještě snížit, cca na 50-60 % z dříve uvedené hodnoty.

Jak dlouho?
Doporučená délka aerobní aktivity – by měla trvat alespoň třicet minut. Vždycky je ale třeba vycházet z vlastních možností, jak časových, tak fyzických.

HYDROTERAPIE A TERMOTERAPIE

Hlavní efekt spočívá především v jejich analgetickém, myorelaxačním a spasmolytickém účinku. Procedury termo a hydroterapie, které můžeme využít u terapie obezity a jejích komplikací, jsou:

Lázeň 34 – 36 °C – tato lázeň má především hygienický význam. Dále uklidňuje a zvyšuje diurézu.

Lokální aplikace tepla formou parafínu, parafanga, horkých obkladů či peloidních zábalů a obkladů můžeme využít u artróz, aterosklerotických procesů či dně. Lokální aplikace chladu prostřednictvím zábalů a obkladů se používá při bolestech zad s paravertebrálními spasmy či dekompenzovaných osteoartrózách se zánětlivým drážděním.

ELEKTROTERAPIE

U obezity se aplikuje především při léčbě bolestí pohybového aparátu. Zde se nejvíce využívají DD proudy, Träbertův proud či interferenční proudy. Dále můžeme využít magnetoterapii. Mezi hlavní účinky patří: analgezie, vazodilatace, protizánětlivé a protiedémové působení, spasmolytický účinek či myorelaxace. Indikací magnetoterapie mohou být tromboflebitidy, primární lymfedém, ICHS či hypertenze.

MECHANOTERAPIE

Ta může sloužit k tlumení bolestí pohybového aparátu prostřednictvím vstupů manuální medicíny či masáží. Dále se může využívat vakuově – přetlaková masáž. Ta je založena na principu střídání podtlaku a přetlaku a mezi její hlavní indikace patří ischemická choroba DKK, chronické otoky a lymfedém. Je však důležité myslet na případné trombózy, tromboflebitidy a rozsáhlé varixy, které jsou kontraindikací této terapie.

Motivace k pohybové aktivitě

Práce, rodina, přátelé, jídlo, spánek a stres, to vše patří k naší denní rutině. Bez dobrého zdraví, se nebudete moci věnovat žádné z těchto běžných denních povinností. Cvičení by se mělo stát ve Vašem životě prioritou, protože zásadně ovlivňuje kvalitu Vašeho života. Berte samozřejmě v úvahu svá případná zdravotní omezení.
Chcete-li získat motivaci ke cvičení, soustřeďte se na tyto jeho výhody :

  • Zhubnete
  • Zpevníte si svaly
  • Zlepšíte si postavu
  • Budete se cítit a vypadat lépe
  • Vaše kosti a svaly zesílí
  • Sníží se Vám krevní tlak, riziko rozvoje cukrovky, artritidy a srdečně cévních chorob
  • Nebudete se tak stresovat, protože si vybijete přebytečnou energii
  • Zlepší se Vám spánek
  • Zlepší se Vám imunitní systém a budete odolnější proti nemocím

Certifikáty

1 ambul 2016 m3 hospit 2016 mlab2014 m  screening nadoru kolorekta 2017 2018 m